Za nami finały konkursów na prezentację książki metodą Booktalkingu na projekt okładki książki

Posted on Lis 28, 2018 in Aktualności

Booktalking to krótkie zareklamowanie książki. Nie jest to streszczenie ani recenzja, ale raczej przedstawienie bohaterów, fabuły czy też kilku scen z książki w taki sposób, by słuchacze chcieli sięgnąć po nią i przeczytać ją samodzielnie.
Booktalking to również dzielenie się ze słuchaczami swoim entuzjazmem do książek i zachęcanie do czytania dla przyjemności.
Prezentowane książki pokazują, jak szerokie zainteresowania mają nasi uczniowie, że książka wywiera wpływ na ich wybory, zachowanie, zrozumienie innych. Czas powstania dzieła nie ma znaczenia – starożytne „Ars amandi” Owidiusza dalej jest przewodnikiem po sztuce uwodzenia i kochania. Dzielono się swoimi pasjami – pszczelarstwem – „Współczesna gospodarka pasieczna” Sławomira Trzebińskiego i fascynacjami zawodowymi – ratownik medyczny „Jak umierają Polacy” Pawła Reszki. Przedstawiono literaturą dotykającą problemów odnalezienia się w świecie dorosłych – seria „Zwiadowcy” Johna Flanagana, radzenie sobie z chorobą i jej akceptacją – „Gwiazd naszych wina” Johna Greena, samobójstwem- „13 powodów” Jaya Ashera, ingerencją w świadomość człowieka – „Mechaniczna pomarańcza” Anthonyego Burgessa, uwikłanie się w grę, która zamienia się w grę o życie – „Nerve” Jean Ryan, mroczny świat fantastyki „Gry o tron” G.R.R. Martina, fascynujące powieści grozy Stephena Kinga, który w konwencji horroru portretuje słabości ludzkiego charakteru, emocje wzbudzone lekturą „Nie pozwól mi odjeść” Ryan Hyde i apel do wszystkich, aby traktować innych tak, jak byśmy chcieli być traktowani i nie ocenianie po pozorach.
Wszystkie wystąpienia wzbudzały emocje i refleksję w słuchaczach i myślę, że największą satysfakcją dla nich będzie, jak sięgnięcie po prezentowane tytuły.

Profesor psychologii poznawczej Uniwersytetu w Toronto Ket Oatley mówi: „Czytanie jest szkołą życia – uczy nas empatii, wzmacnia więzi społeczne, a nawet zmienia osobowość. Czytając odkładamy na bok własne zmartwieni i plany.
Czytanie opowieści wcale nie jest ucieczką od świata.
Wręcz przeciwnie, pozwala lepiej rozumieć innych i rozwija kompetencje społeczne. W efekcie będziemy lepiej przygotowani do współpracy, przyjaźni, a nawet miłości.
Sięgając po książkę, możemy stać się bardziej otwarci i wrażliwi na innych.

Dziękuję wszystkim nauczycielom, którzy zaangażowali się i zmotywowali uczniów do udziału, a szczególnie polonistom: p. A. Kulak, p. A. Polak, p. J. Koczur, p. J. Szałek, p. K. Frączkowi oraz p. K. Karst i p. T. Wyrwie a także dyrekcji i p. P. Tarłowskiemu i p. G. Gołębiowskiemu za czuwanie nad stroną techniczną.

Barbara Dominiak